Behandelovereenkomst – Praktijkinformatie – regels en afspraken
U heeft besloten om logopedische therapie te volgen in onze praktijk. Wij willen u hartelijk bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen. Om de behandeling zo goed mogelijk te doen slagen willen wij eerst een aantal afspraken met u maken. Leest u ze rustig door en bespreek eventuele vragen, of problemen met ons.
- U krijgt in principe een vaste behandeltijd toegewezen. Deze blijft zonder tegenbericht elke week hetzelfde. Wij proberen uiteraard zoveel mogelijk rekening te houden met eenieders wensen, maar kunnen hier niet altijd aan voldoen. Wanneer u de behandeltijd wilt wijzigen, vragen wij u dit tijdig aan te geven.
- Het is van belang dat er regelmatig thuis geoefend wordt, omdat de ervaring is dat de behandeling dan vlotter verloopt. Er zal met u besproken worden met welke frequentie dit het beste kan gebeuren.
- Voor het slagen van de behandeling bij kinderen is het noodzakelijk dat één van de ouders of verzorgers minimaal 50% van alle behandelingen aanwezig is. De ouder wordt beschouwd als de contactpersoon voor het kind en wordt door de logopedist als ‘co-therapeut’ bij de behandeling betrokken, zodat de gemaakte afspraken en adviezen thuis kunnen worden toegepast.
- Officieel is de behandeltijd 25 minuten en hebben we 5 minuten administratietijd om de behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen.
- Logopedie valt onder de basisverzekering. De meeste zorgverzekeraars vergoeden ons de behandelingen rechtstreeks. Zo niet, dan zullen wij aan het einde van de maand een rekening sturen die u zelf kunt indienen bij uw zorgverzekeraar.
- De behandelingen vinden plaats volgens afspraak en dienen bij verhindering minimaal 24 uur van tevoren te worden afgezegd. Voor afspraken op maandag geldt dat u uiterlijk de voorafgaande vrijdag tot 17.00 uur kunt afmelden. Bij ziekte op de dag van de afspraak dient u de afspraak voor 8.30 uur af te melden. U kunt een boodschap inspreken op de voicemail indien er niet opgenomen wordt.
- Te laat afgezegde of niet nagekomen afspraken worden niet door de zorgverzekeraar vergoed en daarom bij u in rekening gebracht. Het tarief voor de niet nagekomen afspraken bedraagt het standaardtarief voor de geplande logopedische behandeling. In informatiemap in de wachtkamer vindt u de uitgebreide betalingsvoorwaarden.
- Wanneer de afspraak niet door is gegaan, geldt zonder tegenbericht automatisch de volgende vaste behandeltijd als nieuwe afspraak. Wij verzoeken u met nadruk om bij ziekte voor iedere volgende afspraak opnieuw af te melden.
- In de schoolvakanties werken wij met een aangepast rooster. Wij zullen op tijd bij u informeren wat uw wensen zijn qua dag en tijd in een schoolvakantie. We proberen hier zoveel mogelijk op aan te sluiten.
- Er wordt geprobeerd zoveel mogelijk continuïteit te bieden. Bij ziekte, scholing of andere verplichtingen zal er gekeken worden of de afspraak op een andere dag en tijdstip kan plaatsvinden. Wanneer de behandelend logopediste langere tijd afwezig is, zal de behandeling door een vervangend logopedist worden overgenomen.
- Indien u van zorgverzekeraar verandert, verhuist of er zijn andere wijzigingen in uw gegevens, brengt u ons hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Deze logopediepraktijk hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Meer hierover kunt u ook teruglezen in de privacy policy die u kunt opvragen in de praktijk of kunt u nalezen op onze website.
- Patiëntgegevens worden gedurende 15 jaar bewaard. Hierna worden ze vernietigd.
- Volgens de wet (Wet Persoonsregistraties) hebben wij uw toestemming nodig om mondeling en/of schriftelijke informatie en gegevens uit te wisselen met andere deskundigen en directbetrokkenen, anders dan uw huisarts. Wij doen dit met het doel om de logopedische begeleiding van uw kind zo goed mogelijk te laten verlopen. Tussentijds en/of aan het eind van de behandeling zullen wij een behandelverslag aan de huisarts/ verwijzer sturen. Meer informatie is te vinden in het Privacy Regelement van de praktijk. Deze is tevens te vinden op de website www.beelenlogopedie.nl en in de informatiemap in de wachtkamer.
- Natuurlijk hopen wij dat de logopedische behandeling voor u of uw kind goed is verlopen. Toch kan het voorkomen dat u een klacht heeft over het logopedisch onderzoek en/of de behandeling. Indien u een klacht heeft vinden wij het fijn als u het eerst met ons bespreekt. Komen we er samen niet uit, dan kunt u zich wenden tot de Landelijke Klachtencommissie Logopedie in de Eerstelijn. Informatie hierover vindt u in de informatiemap in de wachtkamer of op de website www.beelenlogopedie.nl.
- Als zorgverleners hanteren wij de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
- Als zorgverleners doen wij mee aan een onderzoek naar uw ervaringen met de geleverde logopedische zorg. U kunt aan uw zorgverlener vragen wat dit inhoudt.